torsdag den 24. juli 2008

I Witt's fodspor


Sidste gang jeg var på Saltholm, mødte jeg Uffe Witt og hans lille gruppe følgesvende. Jeg havde ikke tid til at ro med dem på ø-tur, men ideen har spøgt lige siden. Derfor var dagens vejr perfekt til at foreslå Arne en sådan tur, nu da vi havde aftalt at ro sammen. Arne var straks med på den, men det var også det hurtigste ved ham inden afgang. Vi var en time om at komme fra kajakhotellet .... men så havde Arne også købt en ny pagaj. Inden da havde han fået lov til at prøve Jes' lækre grønlænder pagaj, men han turde ikke bruge den. Derfor købte han sin egen, og jeg fik derfor fornøjelsen.


Da vi endelig kom af sted, var det Arne, som skulle vente på mig. Jeg skal hele tiden have et billede, når motivet er der. Som denne skarv, der vinkede god tur til os ved kanalens syd-munding.


Arne har arbejdet hele sit liv i Farvandsvæsnet. Hvad tror I, der sker, når han er på vandet? Hvad jeg ikke har fået at vide om bølger, dønninger, strøm, vind, vand og meget mere. Ovenstående billede viser bølger, som går mod strømmen. Så ved I det, osse!


Min viden er indenfor dyr og fugle, så jeg viste Arne denne "Sælsomme" sten. :O) Fantastisk! Den vendte ryggen til os, da vi havde set længe nok på hinanden. Vi roede videre til frokostpladsen syd for havnen.


I forhold til sidste gang var det meget lavvandet, så vi måtte henover en del kalksten, inden vi stod "tørskoet" på Saltholm. Arne checkede sin GPS. 7,1 km. (Der er langt endnu, inden vi er tilbage)


Der er fantastisk smukt på Saltholm, og denne lille fyr bød os velkommen. Vi sad på toppen af bakken og nød udsigten over København og de kommende fikspunkter af denne "øhoppertur", medens vi spiste vor madpakker. Kaffen og chokoladen skulle først indtages på Flakfortet.


Vi lagde ikke til kaj som planlagt. 40 kr. pr kajak, det havde vi ikke regnet med. På den anden siden alle de gode faciliteter. Vand, wc, restaurant og badeanstalt. Kaffen blev drukket i kajakken et stille sted bag fortet inden for den beskyttende molekreds.


Hvor Flakfortet gerne ville have vor selskab (og penge) er Middelgrundsfortet modsat. "Adgang forbudt. Fortet er kameraovervåget". Lidt surt for 2 lidt trætte piloter, der godt kunne bruge en lille strækkeben pause.


Så måtte vi videre forbi 20 VINDMØLLER. De var meget store. Arne tog vist kun turen forbi dem alle for min skyld. Der var modvind og modstrøm. Udover 2 pauser i læ af vindmøllefødder, sagde vi ikke ret meget. Vi roede og roede og roede.

Derefter gik det smertefrit tilbage til Helgoland og gennem lagunen. Vi var meget stolte over det lykkedes. Vi var endda en time tidligere tilbage end planlagt.


Poul tog et billede af to trætte, men stolte kajakpiloter. Han spurgte, om vi ville med på torsdags aftentur, men vi sagde pænt "Nej tak!"


I alt roet 27,5. km. (Arnes GPS sagde 27,1, men han snød i hjørnerne!)
DMI: Solrigt med temp. op mellem 22 og 26 grader. Vinden bliver svag til jævn fra øst og nordøst
(Skiftende, under 6 m/s, senere øst og nordøst 3 til 8 m/s. God sigt.)
.

Ingen kommentarer: