søndag den 8. juni 2008

Overfaldet !!!

Endnu en søndag med strålende sommervejr og svag til let vind fra sydøst i starten. Perfekt til en tur rund om Nordre Røse, idet bølgerne var direkte imod på udturen. Desuden var de meget små, uden krusninger. Det var også nødvendigt med perfekt vejr, for jeg roede alene. Helt alene er man nu ikke i Øresund. Jeg fik hilst på en masse lystfiskere og -sejlere på turen til fyret. Der var adgang forbudt, men jeg havde heller ikke frokost med, så det var okay kun at se fyret fra kajakken.
Tilbageturen havde glæde af medstrøm, medvind og lidt surfing, når motorbådenes dønninger kom bagfra.



Jeg havde gode arme, (det må det vel hedde i lighed til cykelrytternes gode ben), så jeg blev i bølgeretningen og ramte yderst på Prøvestenen. Jeg tog derfor lige en smut rundt om benzinøen. Ved Kongedybtet lå en stor tanker. Over for Amager Forbrænding lå en anden. Jeg tror al den aktivitet, disse store (når man er i kajak) skibe repræsenterer, har fået fuglene til at fortrække for en stund. Jeg så nemlig ikke mange af fugle på denne strækning i modsætning til sidst.


Jeg så dog én, og den så også mig. Den var allerede i truende position, da paparazzien tog sit billede af den. Den er jo nationalfugl og derfor berømt, så det ville den ikke finde sig i. Den kom svømmende direkte hen mod mig. Jeg lå i sejlrenden ind til Københavns Motorbådsklub, men var pga. min fotoaktivitet drevet på grund. Der er meget lavt i hele det indre område rundt om Prøvestenen. Svanen forsøgte at komme bag mig, Jeg skulle både dreje kajakken og samtidig redde kameraet for vand. Jeg måtte bruge pagajen som forsvarsvåben.

Jeg må hellere lære et par tricks af den unge ridder Emil, der bor over os. Thi da jeg havde fået kajakken i ret position, og med en vis hastighed sejlede væk fra den olme svane, kom den flyvende direkte mod mig bagfra! 3 gange skete det. Pagajen ramte den på vingen den første gang.
Først da jeg var et godt stykke inden i bugten, opgav den forfølgelsen. Jeg ønsker mig et vandtæt kamera. En svane, der flyver direkte mod dig i vandhøjde, er et meget smukt syn, men også skræmmende.

Tilbage til lagunen fik jeg glæde af norden vinden. Jeg så et par andre svaner, men udover en vis mængde gensidig respekt, var vi venlige og "gode venner". Jeg gik i land på Strandparken for at lægge mit tøj og tage våddragt på. Et af formålene med turen var at lære en rulning. Jeg havde læst om det, og fået et par fif af hajerne Kristian og Morten i mandags. Nu måtte det da gå fremad. Men nej. Der er et stykke vej endnu. Jeg fandt også ud, jeg skal øve mig i eskimovending med paddle float fra venstre side. Højre er som at smutte mandler, men venstre gik slet ikke. Nu var jeg også noget træt, men alligevel. Det skal øves næste gang.

I alt roet 17 km.
DMI: Tørt og solrigt. Temp. op mellem 22 og 27 grader og svag til let, overvejende nordlig og nordvestlig vind.

Ingen kommentarer: